Home | Nieuws | Doorpakken!

Doorpakken!

Vrijdag 16 Februari 2018

Waarom ziet het centrum er op sommige plekken zo verwaarloosd uit? En kan er eindelijk eens wat gedaan worden aan al die hondenpoep op straat? Het zijn zomaar wat vragen die mensen aan mij stellen. De grootste ergernissen zitten vaak in alledaagse dingen. Neem ons afval bijvoorbeeld. We hebben drie kliko’s en daarnaast nog afvalzakken voor het plastic. Waarom moeten we die allemaal op een andere dag van de week aan de weg zetten? Je moet er haast een aparte agenda voor aanleggen. Hoe moeilijk kun je het mensen maken?

Zijn dit de zaken die wij als VVD-Leefbaar Uden gaan oplossen? Als het aan ons ligt wel. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer thema’s waarmee we aan de slag willen. Als mensen mij vragen wat wij de komende vier jaar van plan zijn, is mijn antwoord: doorpakken. Er is goed werk verricht de afgelopen jaren en onze gemeente is financieel gezond. Het is nu zaak om op alle fronten de volgende stap te zetten

Laat ik er wat thema’s uit lichten. De uitstraling van ons centrum bijvoorbeeld. Het gedeelte bij de Promenade is prachtig geworden. Ondernemers zijn positief, mensen komen er graag en de entourage is voelbaar goed. Natuurlijk kunnen we dit op andere plekken ook voor elkaar krijgen. Leegstand is niet honderd procent te voorkomen, we zijn tenslotte geen pandeigenaren. Maar we kunnen de kans erop wel verkleinen door het gebied aantrekkelijker te maken. En door het centrum goed bereikbaar te houden voor het winkelend publiek. Dat laatste is overigens precies de reden waarom wij tegen een volledig autovrije Markt zijn.

Ook als het gaat om de bereikbaarheid van Uden als geheel willen we stappen zetten. Het grootste pijnpunt kennen we allemaal: de doorstroming op de N264 en de aansluiting ervan op de A77. Ons doel? In overleg met de provincie de verbetermogelijkheden in kaart brengen en hiermee aan de slag gaan. Tijd voor actie is het ook op de woningmarkt. Veel mensen komen moeilijk aan een woning in onze gemeente. Wij maken ons sterk voor de bouw van sociale huurwoningen en betaalbare koop- en huurwoningen.

Actiepunten genoeg dus. En dan heb ik het nog niet eens gehad over opschaling van de gemeente, veiligheid, onderwijs en zorg. Maar hiervoor geldt hetzelfde: laten we doorpakken!

Maarten Prinssen

In een serie columns neemt Maarten Prinssen u mee in zijn keuze voor de politiek, zijn motivatie, zijn ontwikkeling als lijsttrekker en de thema’s die hij belangrijk vindt.