Home | Nieuws | Kritisch op kosten

Kritisch op kosten

Woensdag 31 Januari 2018

Zuinig zijn op je geld is belangrijk. Dat geldt voor ons allemaal en natuurlijk ook voor de gemeente. Door kritisch te zijn op onze uitgaven, hebben we de lasten voor inwoners in het verleden steeds laag kunnen houden. Wist u dat Uden een van de goedkoopste gemeenten is om te wonen? In vergelijking met dure gemeenten, die soms letterlijk om de hoek liggen, betaalt een gemiddeld gezin hier per jaar soms wel duizenden euro's minder aan lokale lasten. En moet je zien wat we hier aan voorzieningen hebben!

Bij VVD-Leefbaar Uden willen we die lasten voor onze inwoners laag houden. De afgelopen jaren wisten we verhoging van de onroerendezaakbelasting (ozb) te voorkomen. Hier blijven we ons sterk voor maken. Inwoners van Uden betalen geen hondenbelasting en als het aan ons ligt, blijft dat zo. Ook de bouwleges willen we laag houden, om zo nieuw- en verbouw te stimuleren. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit alles is reëel omdat we onze financiële huishouding op orde hebben. We geven geen geld uit dat we niet hebben, we reserveren voor tegenvallers en bij elke euro die we uitgeven bekijken we of dit wel echt nodig is.

Tegelijkertijd investeren we in zaken die ertoe doen. Zo hebben we de afgelopen jaren geld gestoken in het armoede- en jeugdbeleid. Organisaties en initiatieven die belangrijk zijn voor Uden, kunnen rekenen op subsidie. Wel zijn we kritisch. Zijn sommige subsidies wel nodig? En wat verwachten we terug? In ruil voor een subsidie willen we altijd goede afspraken maken over de prestaties.

Wie weinig geld heeft, wordt creatief. Als je een feest moet organiseren voor honderd mensen en je krijgt daarvoor tweeduizend euro in de schoot geworpen, dan wordt dat een heel ander feest dan wanneer je het met een paar euro moet doen. Maar het tweede feest is ongetwijfeld verrassender. Dat is wat ik ook zag toen ik mijn rondje langs de velden maakte. Een groot deel van de organisaties die gesubsidieerd worden, legt ontzettend veel ondernemerschap en creativiteit aan de dag. Neem het Museum voor Religieuze Kunst, waar ambitieuze toekomstplannen worden gemaakt. Of de bibliotheek, waar allerlei bijzondere activiteiten tot stand komen. En zo is de cirkel rond. Want vanwege al die creativiteit hebben we hier alles wat ons hartje begeert. Zonder dat we daarvoor te veel betalen.

Maarten Prinssen