Home | Programma | Volledig verkiezingsprogramma | Bruisend Uden: genieten van voorzieningen, evenementen en natuur

Bruisend Uden: genieten van voorzieningen, evenementen en natuur

Uden is een gezellige en gastvrije gemeente. En dat willen we zo houden. We zijn trots op alle voorzieningen en evenementen; van ons winkelcentrum en de horeca tot en met Zie-ZOO, BillyBird Park Hemelrijk, Festyland en Uden on ice. Trots zijn we ook op de Maashorst en de Bedafse Bergen. We willen hier praktisch en verantwoord mee omgaan, zodat mensen hier prettig en veilig kunnen recreëren.

• We houden allemaal van de natuur. We genieten van onze bossen, van de vogels in de tuin en van de koeien in de wei. Het is belangrijk dat we goed voor onze natuur zorgen. Tegelijkertijd willen we ruimte om te wonen, willen we geld kunnen verdienen en willen we niet in de file staan. De natuur is toegankelijk voor recreatie. Groen en economie zijn geen tegenstanders van elkaar, maar kunnen goed hand in hand gaan.
  • Om huidige initiatieven van ondernemers ruim baan te geven wil VVD-Leefbaar Uden géén toeristen­belasting invoeren. Van recreatieondernemers wordt een bijdrage verwacht conform de gevelbelasting winkel­centrum. Het bedrag wordt gebruikt voor promotie van recreatie en toerisme Uden.
  • VVD-Leefbaar Uden wil de sector faciliteren door mee te werken aan ontwikkelingsprojecten in het buitengebied en het realiseren van overnachtingsmogelijkheden. Uitgangspunt is dat recreatie niet beperkt wordt tot seizoen activiteiten.
  • VVD-Leefbaar Uden wil ondernemers faciliteren die zich richten op personeel uit andere landen die zich tijdelijk in Uden wil vestigen of regelmatig voor een aantal maanden in Uden willen verblijven in het kader van hun werk in de regio. Denk hierbij aan personeel van de vliegbasis of bijvoorbeeld van grote bedrijven in Uden of Meijerijstad. Deze mensen willen voor een aantal maanden kunnen wonen in Uden en niet in een hotel verblijven. De regels laten dit nu niet altijd toe en dat is jammer omdat er enerzijds een behoefte is en anderzijds ondernemers zijn die dit kunnen bieden. De gemeente moet de ondernemers faciliteren die hier een rol in willen spelen en niet alleen kijken naar de onmogelijkheden. De ondernemer moet hierin kunnen ondernemer naar eigen inzicht vinden wij.